Antycypacje

Grafika: Michał Maliński

Jako członkinie i członkowie PROGREFONIK oficjalnie możemy ogłosić nasz powrót.

Pandemia dała w kość małym kolektywom –  nam również. Zawiesiliśmy działalność na ponad pół roku. Jak się jednak okazuje, ta przerwa była nam niezwykle potrzebna. By przemyśleć dotychczasowe działania, by dać szansę nowym pomysłom i samorozwojowi. Wracamy w powiększonym składzie. Osoby, które zaprosiliśmy do współtworzenia kolektywu są nie tylko uzdolnionymi indywidualnościami, ale też żywym przykładem tego, że głos młodych rezonuje i daje nadzieję na rewolucję. Już teraz dowiecie się o każdym_ej z nas tutaj.

Nie będziemy już tylko magazynem, ale interdyscyplinarną platformą, dającą przestrzeń artystom i artystkom wizualnym, dźwiękowym, autorom i autorkom do mówienia swoim własnym, ale zaangażowanym społecznie językiem. 

Oznacza to wiele projektów, zewnętrznych współpracy, a także większego zaangażowania Was – słuchaczy_ek, obserwatorów_ek, krytyków_czek. Czujemy potrzebę podtrzymania niezależności (czy to w kontekście sceny, której jesteśmy częścią czy sztuki per se) – zwłaszcza w tak trudnych czasach.. Naturalna jest zatem próba interpretacji obecnej rzeczywistości i zjawisk społecznych. Narzędziem, które nam na nią pozwoli będą motywy miesiąca. Będziemy zadawać sobie pytania z nimi związane, reinterpretować je obrazem i dźwiękiem, odsłuchiwać, przepytywać, stawiać swoje własne sądy. 

Motyw kwietnia to ANTYCYPACJE – oczekiwanie na jeszcze nieistniejące, przyjęte z góry, jeszcze nieudowodnione. To też kierunek, który postanowiliśmy obrać, zastanawiając się jednocześnie nad tym, jak zmieniła się nasza rzeczywistość A także przestrzeń dla nas do zrobienia kroku w przód. Czy środowisku twórczemu się to uda? Jakie wyzwania na nas czekają? 

Antycypujemy to, jak potoczą się przeróżne sprawy, również związane z kryzysem jednostki i wspomnianego wcześniej środowiska. Co z lokalnością i wzajemną odpowiedzialnością? Na to pytanie oraz o kondycji sceny, solidarności kolektywów w przestrzeni publicznej i wyzwaniach, które przed nami stoją odpowiedzą: Syntetyk, Destitue oraz regime w naszym debiutanckim video-reportażu Karoliny Kobielusz i Filipa Preisa. Wkrótce zobaczycie go na naszym nowo powołanym kanale na YouTube. To również momenty by rozliczyć się z techno-protestami. W tekście “Umarły protesty! Niech żyje techno?”, Marta Konieczna i Karolina Kobielusz zastanowią się, czy jako środowisko muzyki klubowej zrobiliśmy wtedy wszystko, co mogliśmy. Jakub Pietrusiak podzieli się swoim spojrzeniem na to, jak ostatnie miesiące w kontekście pandemii zmieniły środowisko klubowe i uwydatniły pewne zjawiska, porównując rodzimą oraz zagraniczną scenę.  

Nie będziemy już tylko magazynem, ale interdyscyplinarną platformą, dającą przestrzeń artystom i artystkom wizualnym, dźwiękowym, autorom i autorkom do mówienia swoim własnym, ale zaangażowanym społecznie językiem. 

Poprzez cykl Szum Międzymiastowy (który znajdzie swoją kontynuację) docenialiśmy to, jak słuchacze dzielą się z nami swoimi przemyśleniami. Chcąc wciąż dawać Wam głos, postanowiliśmy poświęcić kwietniową audycję w Radio Kapitał właśnie Wam! Poprzez open call poprowadzony przez Michała Wdowikowskiego, chcemy dowiedzieć się o Waszej pandemicznej relacji słuchacza z artystą – czy można mówić o jakimś jej kryzysie? A jaka muzyka dawała Wam poczucie bezpieczeństwa w warunkach lockdownu? Porozmawiajmy o miejscu słuchacza w muzycznym świecie!  Nastawcie radioodbiorniki 5. kwietnia!

O tym, jak wiele straciły z kolei festiwale i o nowych rozwiązaniach, które były konieczne porozmawia Martyna Basta z dyrektorami festiwalu Unsound – Gosią Płysą i Matem Shulzem. Okazją ku tej rozmowie jest marcowa premiera albumu “Intermission”.  Śpieszcie się ze słuchaniem, bo jako PROGREFONIK dołożyliśmy wszelkich starań, by było go w tym miesiącu zanadto. Już teraz zachęcamy Was do odsłuchu antycypacyjnego mixu Ani R. – DJ-ki związanej z Brutażem. Mix na cały miesiąc zawisł w specjalnie stworzonej ku tej okazji przestrzeni 3D autorstwa Kasi Najdek. Z kolei wspomniana wcześniej Martyna Basta debiutuje w naszych szeregach jako kuratorka Pocztówek Dźwiękowych – projektu zainspirowanego nagraniami terenowymi. To rodzaj listownej korespondencji z dźwiękami zamiast słów. Do tej wymiany brzmień pomiędzy przestrzeniami zapraszamy przede wszystkim Was!  O projekcie i sposobie współpracy koniecznie przeczytajcie już teraz w tym miejscu.  Wizualną odpowiedzią na Pocztówki Dźwiękowe będą dopiero co zainaugurowane Konwersacje Wizualne. Rozmawiać obrazem na zasadzie artystycznego polilogu będą ze sobą: Sonia Surma, Olga Zip, Martyna Basta, Filip Preis i Michał Maliński,  dla których będzie to wrażeniowa, intuicyjna wymiana swych estetyk i wrażliwości w postaci wizualnych dzieł. Metafor nie zabraknie również w autorskim cyklu Karoliny Puźniak – NarracjeJeszcze w tym miesiącu tekst o dźwiękach w filmie Chantal Akerman. 

W tym miejscu chcielibyśmy też ogłosić uruchomienie Patronite. Do tej pory działaliśmy non-profit. 4 lata ciężkiej pracy nie poszły na marne, jesteśmy świadomi wkładu w przestrzeń publiczną, ale chcemy więcej! Chcemy więcej, bo wierzymy w rewolucję młodych środowisk twórczych. Chcemy zmian, otwartej dyskusji, transgranicznych, zaangażowanych działań, wyrównanych szans. Czujemy, że możemy być wyraźniejszym głosem młodego pokolenia, które niesie pieśń o kolektywizacji i solidarności. Wasza pomoc pozwoli pomagać nam innym. Będziemy wdzięczni za każdy grosz. 

Tymczasem, zapraszamy Was do zapoznania się z naszą nową odsłoną strony internetowej, za którą odpowiedzialna jest Gabriela Basta. Zapraszamy Was również do śledzenia naszych profili w social mediach, brzmień pomiędzy miastami, przestrzeniami. Już wkrótce pojawią się szczegóły. 

 

 

 

 

 

© PROGREFONIK 2021

 

INTERDYSCYPLINARNA PLATFORMA Z OBSZARU SZTUK DŹWIĘKOWYCH I WIZUALNYCH