Interpretacje — NATURA

Interpetacje

Podobno muzyka zaczyna się tam, gdzie brak już słów na wyrażenie czegoś. Wychodzi więc na to, że muzyka jest słowom nadrzędna, a co gdyby tę sytuację odwrócić? W naszym cyklu INTERPRETACJE wrzucać będziemy wybrane przez siebie albumy na orbity mknące dookoła jednego, wybranego na dany tydzień hasła. Kierujemy się odczuciami, skojarzeniami, sami jeszcze zobaczymy czym. Cykl kontynuuje słowo-klucz NATURA w związku z nadchodzącym wielkimi krokami festiwalem Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku.  Z puli ogłoszonych artystów wybraliśmy trzech, którzy najbardziej kojarzą się nam z tym motywem.  Zapraszamy do lektury!

 

 


 

Karolina Kobielusz

 

Biuro Dźwięku Katowice

 


 

Katowicka ekipa zaczarowała mnie dwa lata temu, kiedy to rozstawiona w parku Boguckim podczas festiwalu Tauron Nowa Muzyka, dźwiękiem dawała ukojenie. Poza stałym składem, zaprezentował się wtedy dodatkowo m.in. Jan Jelinek, co okazało naprawdę sympatyczną niespodzianką. Bliskość z naturą, intensywnie odbieranie jej, pochłanianie każdą cząstką ciała i słuchu. Dzięki temu słuchowisku czas zyskał jakiegoś wzniosłego znaczenia, a doświadczanie go pełne było ekstatycznego zachwytu. Mieszanką dźwięków świata uzupełnionych odgłosami otaczającego lasu - to zdecydowanie coś, co pozwoliło w środku zatłoczonych Katowic doznać czystego przeżycia balansowania na granicy jawy i snu, będąc jednocześnie w tak bliskim kontakcie z naturą.  Jestem niezwykle ciekawa jak śląska ekipa audiowizualna zaaranżuje przestrzeń nadchodzącego Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku. Wierzę, że będzie to jedna z najwspanialszych duchowych przygód. 

 


 

 

Filip Preis 

 

Rashad Becker - Traditional Music of Notional Species vol.II

 


 

Ten album to naprawdę dziwne miejsce. Las, gdzie drzewa rosną na odwrót, kwiaty przyjmują ludzkie rozmiary, mglista aura rozpościera się wszędzie, kamyki lśnią niezwykłym blaskiem, a światło ma barwę niebiesko-fioletową. Kręte, wydeptane szlaki prowadzą nas w nieznane miejsca, gdzie zapachy mieszają się w bagienną kompozycję. Czuć delikatny niepokój, lecz głównie to ciekawość pcha nas do tego, by wciąż eksplorować najmniejsze zakamarki. Rashad Becker to prawdziwy soniczny narrator - niezwykle organiczne dźwięki jego muzyki pozwalają na to, by przenieść się w zupełnie inny świat, doznać czegoś w pełni abstrakcyjnego.

 


 

 

Patryk Wojciechowski 

 

Felicia Atkinson - Visions/Voices

 


 

 

Félicia Atkinson to mistrzyni elektroakustycznego grania. Posiada wszystkie niezbędne cechy i umiejętności, które sprawiają, że jej dzieła są w stanie zauroczyć i zapaść w pamięć. Visions/Voices  to kompilacja wydana w 2013 roku. Skupia ona dłuższe utwory, z 18 minutowym Owls na czele. Subtelne, pastelowe dźwięku fortepianu kontrastują z delikatnie drażniącym dronem. Dramaturgia nie jest najważniejszym elementem, aczkolwiek jest jej wystarczająco dużo bo nie odpłynąć myślami i nie zagubić wątku. Atkinson potrafi wycisnąć maksimum z potencjalnie ograniczonych środków. Jej dźwięki wdzierają się w podświadomość, a wokal koi i zapewnia powiew potrzebnej subtelności. Z ekscytacją wyczekuję premiery najnowszego albumu. 

 

Grafika:

Michał Maliński