Podszepty — UMFANG / IMAABS / RABIT / DJ LOSER

Wywiady

Podszepty to drugi po Szumie Międzymiastowym nowy cykl mini-wywiadów, w którym skupiać będziemy się na artystach-muzykach. Celem tego cyklu jest  swoiste zredefiniowanie sztuki dźwiękowej opierając się na intymnych przemyśleniach, będących integralną częścią gospodarki emocjonalnej twórcy. To również próba znalezienia miejsca muzyki w kontekście wymiaru  społecznego i kulturowego, a także chęć dowiedzenia się jakie formy przyjmować będą dźwięki przyszłości. Jak odnaleźć się w muzycznym świecie naszych gości? Zapraszamy do lektury! 

 

 


 

 

RABIT

 

Halcyon Veil

 


1. Tworząc muzykę, co jest Twoją misją? 

Raczej nie mam żadnej misji. To dla mnie jak zabawa z pastelami, farbami wodnymi i ołówkami, kiedy byłem młodszy. Chodzi raczej o eksplorację i odnajdywanie siebie w dźwiękach, tworzenie tego, co brzmi dla mnie dobrze. Czasem mam jakiś szkielet utworów tworząc przykładowo beat, który ludzie mogą śledzić i wokół którego dobudowuję inne elementy. Zazwyczaj jednak trzymam się tego co poczuję, kiedy zabieram się do pracy i staram się to zgłębić.

2. Trzy zdania opisujące Twoją twórczość?

Nie opisuje już tego, co tworzę. Kiedyś to robiłem, ale niektórzy używali tego jako narzędzia i wykorzystywali przeciwko mnie. The Wire opublikował nawet negatywną recenzję mojej muzyki, w której nie zawarł nic poza informacjami, które im wcześniej wysłałem jak Press Release. Nie było tam nic o muzyce, nie wiem jak ktokolwiek świadomy może nazwać to dziennikarstwem. Dopóki nie dostrzegę, że coś w tej kwestii się zmienia, nie zamierzam zmienić swojego podejścia.

3. Jakiej emocji najbardziej  poszukujesz w muzyce?

Nie szukam emocji, przynajmniej nie w ich dosłownym sensie. Sztuka to dla mnie możliwość radzenia sobie ze światem, cokolwiek powstaje, jest częścią mojego wyobrażenia o nim lub niewielkim wycinkiem emocji, które mi towarzyszą. Niektórzy mogą to nazwać pogodzeniem się z rzeczywistością.

 

4. Jak będzie brzmieć muzyka przyszłości? Czym będzie jej nowy wymiar? 

 

To trudne pytanie, na które nie ma prostej odpowiedzi. W pewnym sensie przyszłość jest teraz? Jeśli spojrzymy na labele i artystów i artystki, którzy mają szczerą potrzebę eksploracji, to można stwierdzić, że jest to przyszłość. Oczywiście, zakładając, że jest to prawdziwe i szczere.

 


 

DJ LOSER

 

Clan Destine Records

 

 


1. Tworząc muzykę, co jest Twoją misją? 

Nie jest to misja, raczej rodzaj komunikacji i ekspresji tak szczerej i bliskiej moim ideałom i spojrzeniu na świat jak to tylko możliwe.

 

2. Trzy zdania opisujące Twoją twórczość?

Czuję, że interesuje mnie humanistyczny aspekt i to, co czują ludzie i co próbują ukryć. Dreszcz ekscytacji związanej z urzeczywistnianiem czy pokonywaniem czegoś też mnie interesuje, ale to nadal muzyka.

3. Jakiej emocji najbardziej  poszukujesz w muzyce?

Szukam wszelkiego rodzaju emocji, potrzebujemy ich wszystkich żeby pragnąć, nie możemy ich blokować.

4. Jak będzie brzmieć muzyka przyszłości? Czym będzie jej nowy wymiar? 

 

Sam chciałbym wiedzieć.

 


 

UMFANG

Discwoman

 

 


1. Tworząc muzykę, co jest Twoją misją? 

 

Interesuję mnie eksploracja możliwości maszyn, które wykorzystuje i zawarcie świeżych pomysłów w każdej kolejnej sesji pracy z nimi.

 

2. Trzy zdania opisujące Twoją twórczość?

 

simple space hit 

 

3. Jakiej emocji najbardziej  poszukujesz w muzyce?

 

Lubię słyszeć szereg różnych emocji, od radosnych po bardziej introspektywne.

 

4. Jak będzie brzmieć muzyka przyszłości? Czym będzie jej nowy wymiar? 

 

 

Ludzie nadal będą próbować tworzyć muzykę przeszłości wykorzystując hardware, a inni będą wykorzystywać komputery i algorytmy, żeby stworzyć coś, co będzie zupełnie odbiegać od powszechnego wyobrażenia muzyki elektronicznej. 

 


 

 

 

IMAABS

 

 


1. Tworząc muzykę, co jest Twoją misją? 

Jeśli założyć, że misja to jakiś pomysł to powiedziałbym, że staram się stworzyć różne percepcje. Ale to trudne zadanie i możesz nie wiedzieć czy to co robisz w jakikolwiek sposób oddziaływuje na ludzi. Jeśli uda mi się w nich coś wyzwolić, jestem zadowolony.

 

2. Trzy zdania opisujące Twoją twórczość?

Skromna, ciężka praca od człowieka z trzeciego świata lub od wyimagowanego nomada/imigranta.
Intensywna, rytmiczna i antynarcystyczna
Totalnie afektywna przestrzeń twarda i miękka zarazem.

3. Jakiej emocji najbardziej  poszukujesz w muzyce?

 

Poszukuję jakiegoś kontaktu z ciałem i możliwości budowania na tym różnych percepcji. Nie chcę klisz i powtarzania znanych już rozwiązań. Kiedy zmieniasz swoje podejście do ciała i świata to dzieje się to przez muzykę.

 

4. Jak będzie brzmieć muzyka przyszłości? Czym będzie jej nowy wymiar? 

 

To trudne pytanie. Nie da się przewidzieć jak będzie brzmiała przyszłość. Ja myślę o niej jako o częstotliwościach, odkrywaniu ich i ich zastosowania w komunikacji. Chodzi mi o wibracje, bez struktur, tonacji czy skali, czyste wibracje, które oddziaływują na twoje ciało. Z drugiej strony, nasze wyobrażenia przyszłości czy futuryzmu są w dużej mierze oparte na hiperrzeczywistości z ery internetu. Można też wspomnieć o Manifeście Futuryzmu, ale to bardzo rozbudowany wątek, na inną okazję. 

Tak jak wspomniałem, dla mnie najważniejsze są częstotliwości i wibracje. Jak można je wykorzystać do przekraczania mentalnych ograniczeń, ale w realnym wymiarze. Nie jak w terapiach holistycznych czy wyobrażeniach hippisów. Myślę, że możemy zbudować na tym coś naprawdę niezwykłego bez lub przeciw kapitalistycznemu wyobrażeniu dystopijnej przyszłości. 

Grafika:

Michal Maliński


Language:

PL | ENG