Rozkwit

Rozkwit — dla jednych pożegnanie zimy, tego, co opatrzone marazmem, dla innych zaś rozwój, nabieranie sił, bliskość z naturą. Inni z Rozkwitem mogą kojarzyć wspaniałą inicjatywę-benefit Synergii, ASP, Ogrodu Botanicznego dla Obozu w Puszczy – swoisty hołd złożony Matce Ziemi. Jako PROGREFONIK, wybierając motyw maja, kierowaliśmy się przede wszystkim postawieniem na pobudzenie zmysłów: począwszy od zapachu, przez słuch, wzrok, skończywszy na dotyku. Zmysły te chcemy na zmianę celebrować, wyostrzać i kwestionować. To czas poeksperymentowania z relacją z naturą, zbadania jej według naszych zasad. Co ważne, prezentując motyw tego miesiąca damy znak, że przecież sami jesteśmy w rozkwicie — jako kolektyw, osoby zaangażowane,  artyści i artystki.

Do powstania rozkwitowego mixu przyczyniły się wszystkie osoby na co dzień związane z platformą PROGREFONIK. Jako że pączkujemy w nowej formule, każdy z nas wybrał utwory kojarzące się nie tylko z tym, co wczesnowiosenne, ale i tym, co może dawać nadzieję. Dźwiękowy kolaż utworów, które rozwijają skojarzenia rozkwitu,  to tym samym mieszanka różnych wrażliwości. Na dobre wybudzamy się ze snu, zatem bywa euforycznie, ale i chimerycznie, dając jednocześnie ukojenie i spokój ducha. Już teraz zapraszamy Was do miejsca, w którym sami tego mixu chcielibyśmy posłuchać. Projekt Kasi Najdek wkrótce będzie dostępny!

To nie ostatnia okazja do słuchania. Po raz kolejny startujemy z Pocztówkami Dźwiękowymi pod kuratelą Martyny Basty.  Już wkrótce pojawi się ogłoszenie open calla na Wasze nagrania terenowe. Pod koniec miesiąca ukażą się one w formie EP-ki na naszym bandcampie. Również w ostatnie dni maja planujemy zaprosić Was wirtualnie do Zaczarowanego Ogrodu – domku fińskiego warszawskiego Jazdowa. To właśnie wtedy podzielimy się z Wami retransmisją kilkugodzinnego ambientowego showcase’u, podczas którego  zagrają m.in.:  bakblivv, preis, Młody Junak, Skrucha (hermeneia, Most Kataleptyczny). Z kolei w kwietniowej audycji w Radio Kapitał, Marta Konieczna i Michał Wdowikowski będą aktywnie słuchać przestrzeni miejskiej, posługując się metodami z dziedziny muzykologii. Audycja będzie pewnego rodzaju wprowadzeniem do świadomego percypowania i próbą wyłapania z audiosfery tego, co najciekawsze.

Co więcej ⏤  gościnnie na jednej z zakładek naszej strony internetowej pojawi się artystka studentka ASP — Linda Lach i jej wirtualna instalacja audiowizualna w formie słuchowiska. W swoich pracach korzysta ze sprzężenia pomiędzy sztuką i nauką. Tym razem będzie się ono składać z jej wspomnień, jak i osób, które można usłyszeć na nagraniu. Jak mówi – nie wszystkie te osoby żyją, nie wszystkie pamięta. Nagrania mają charakter uniwersalny, są przyswajalne. To nagranie pyta: co to znaczy mieć wspomnienia? Czy można założyć, że wspomnienia są moje? Co może wykwitnąć w głowie słuchając wspomnień teoretycznie obcej rodziny? Czy można stworzyć fałszywe wspomnienia? Nagraniu będą towarzyszyć dwa liczniki — jeden zmierzy czas od początku, drugi od końca eksperymentu. Nagranie jednocześnie zapętli się. Znajdzie każdego z nas w innym momencie. 

Wybierając motyw maja, kierowaliśmy się przede wszystkim postawieniem na pobudzenie zmysłów: począwszy od zapachu, przez słuch, wzrok, skończywszy na dotyku. Zmysły te chcemy na zmianę celebrować, wyostrzać i kwestionować. To czas poeksperymentowania z relacją z naturą, zbadania jej według naszych zasad.

Mówiąc o eksperymentach — ciekawi jesteście czym jest sonifikacja roślin? Uzbrójcie się w cierpliwość. Jeszcze w tym miesiącu poznacie prekursorów zjawiska! W kwietniu podzieliliśmy się z Wami antycypacyjnym wideo autorstwa Filipa Preisa, w którym Kuba Ambroziak z Syntetyku opowiada o kondycji sceny, o tym, jak doreprezentować polskich artystów i artystki. Majowy odcinek poświęcimy platformie Destitute fka Mestiço— członkowie i członkinie opowiedzą Karolinie Kobielusz o tym, jak rozkwitają w nowej formie i jak wiele należy zrobić, by poprawić widoczność niezależnych inicjatyw. Nowe definicje muzyczne ponownie wybrzmią w kolejnej odsłonie Szumu Międzymiastowego, a o kiełkującym fenomenie muzyki spoza mainstreamu na pokazach największych domów mody opowie Jakub Pietrusiak.  Wybiegi często przybierają eksperymentalną formę, a wspomniana wcześniej oprawa muzyczna stanowi bardzo istotny element oddania przyjętej konwencji. Kuba zbada to zjawisko na przykładzie wykorzystania muzyki Sophie w ubiegłorocznym pokazie Louis Vuitton czy niedawnej kolaboracji Total Freedom z MUGLER.

O nietypowym związku, w którym jednym z ogniw jest muzyka opowie Kaja Domińska – kompozytorka zapachów. W sensorycznym tonie, zaprosi Was na krótki spacer po wspólnych terytoriach dwóch zmysłów. Przedstawi subiektywnie wybrane i dygresyjnie opisane punkty styku dźwięku i zapachu. Esejowi towarzyszyć będą fotografie Filipa Preisa. Co więcej – Kaja, na nasze zaproszenie skomponowała zapach będący dopełnieniem słów. Zapach ten będziecie mogli_ły odtworzyć w perfumeriach MO61. 

Wspomniane wyżej fotografie, jak i inne formy graficzne zobaczycie w majowej odsłonie Konwersacji wizualnych. Kurator cyklu, Filip Preis, zaprosił do współpracy Natalię Podgórską oraz Oskara Pawełko. W tym miesiącu nie zapominamy też o kinematografii – Basia Klaczak, filmoznawczyni specjalizująca się teorii nowych mediów i badań kultury wizualnej, przybliży historię rozwoju czarnej myśli feministycznej, osadzając jej główne założenia m.in. w kontekście sztuk audiowizualnych oraz różnorodnych praktyk performatywnych i subwersywnych, pośród których bunt społeczny spotyka się z popkulturą. Przekrojowo opowie o konieczności ciągłego rozpoznawania, wzmacniania, świadomego wspierania oraz skupiania uwagi na narracji i perspektywie czarnych kobiet, proponując potrzebę otwartości na krytykę oraz głos czarnych artystek, edukatorek, badaczek i aktywistek, które od dekad usiłują oddolnie budować i emancypować swój własny dyskurs.

W imieniu całego kolektywu, chcielibyśmy się podzielić osiągnięciami naszych członków i członkiń. Ernest Borowski przygotował fantastyczny video-clip dla Chino; Michał Maliński pojawił się na wystawie w katowickiej galerii TŁO, Marta Konieczna napisała po raz kolejny dla Ruchu Muzycznego, a Martyna Basta jest częścią tegorocznej edycji holenderskiego festiwalu Rewire! 

 

 

 

 

 

© PROGREFONIK 2021

 

INTERDYSCYPLINARNA PLATFORMA Z OBSZARU SZTUK DŹWIĘKOWYCH I WIZUALNYCH